Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Base Longyear

FOTO: Christian Nicolai Bjørke

Base Longyear

Det er selvsagt et eksempel på at det har vært nødvendig med to likeverdige SAR-maskiner på Svalbard, men det gir også en forsmak på hva som kan være i vente.

Tekst:

Publisert:

Søndag fikk vi nok et eksempel på behovet for god beredskap i Barentshavet. En hjertepasient ombord på en båt, omlag 70 nautiske mil øst for Bjørnøya, måtte ha umiddelbar hjelp, og det ene av Sysselmannens to redningshelikoptre som er stasjonert i Longyearbyen, ble sendt avgårde med helsepersonell. Normal prosedyre i saker med pasienttransport er at pasienten tas med tilbake til Longyearbyen, for så eventuelt å bli hentet av et ambulansefly og tatt med til Universitetssykehuset i Nord-Norge i Tromsø. Vel fremme ved fartøyet fastslo legen at det ikke var tid til en slik omvei, og helikopteret måtte selv ta turen til Tromsø. Turen er på 1.200 kilometer og hadde vært umulig uten drivstoffdepotet på Bjørnøya. Dette er høyst uvanlig, men alt tyder på at oppgavene i nord kommer til å bli flere i framtida.

Havområdet vi kaller Barentshavet er omlag 1,4 millioner kvadratkilometer stort, omtrent fire ganger størrelsen av Norge. Det er i utgangspunktet en stor oppgave å sørge for beredskapen i et så stort område, og oppgaven blir større framover. Når viktige fiskeslag trekker lenger nord på grunn av endringer i klima og havtemperaturer, følger også fartøyene med. Den øvrige skipstrafikken øker også fordi den nordlige delen av jordkula blir mer tilgjengelig som ferdselsåre. Selv om økningen i skipstrafikken gjennom Nordøstpassasjen så langt har vært moderat, er den like fullt et bidrag. Og oljenæringen nærmer seg nå den fysiske grensa for det som kalles Barentshavet Sør. Nå skal Statoil igang med sin nordligste letebrønn noensinne. Fra før er det gjort lovende funn ved det som kalles Hoop-området, og blir det klaff her i ett eller to tilfeller til, kommer presset for å få slippe til enda lenger nord til å øke ytterligere. Summen er altså at en allerede krevende oppgave blir enda større.

Ambulanseoppdraget søndag skjedde langt til havs, 330-skvadronen hadde ikke mulighet til å stille, og tid og avstand gjorde det ikke tilrådelig å vente. Det er selvsagt et eksempel på at det har vært nødvendig med to likeverdige SAR-maskiner på Svalbard, men det gir også en forsmak på hva som kan være i vente. Det forteller også at ønsket om å ha en større rolle i den framtidige arktiske beredskapen ikke er tatt ut av luften, men ut fra høyst reelle behov. I en melding søndag understreket Hovedredningssentralen at det aktuelle oppdraget ikke hadde latt seg gjøre uten et depot på Bjørnøya. Det har fra før vært et ønske om en base her, men det sitter i beste fall langt inne. Antakelig ligger det nærmere med en utbygd base sammen med et øvingssenter på Spitsbergen. Det er samtidig verdt å merke seg at den nye helikopterhangaren på Svalbard lufthavn Longyear faktisk er bygget med tanke på å romme de største helikoptrene. AgustaWestland AW 101, som tar over når Sea King-maskinene pensjoneres.

Tanken har kanskje ikke vært så langt unna. Det er i hvert fall fornuftig.

Nøkkelord

Siste nytt i Leder

Gratulerer

Store Norske har betydd mye for mange.

Klarere retning

Nå må det settes fart i det videre arbeidet.

Ikke prioritert nok en gang

Det er en stor jobb å prioritere hva som er riktig pengebruk.

Været gjør  noe med oss

Selv om dette har vært en hendelse vi helst skulle vært foruten, så har det vært en læringssituasjon som kan være nyttig.

Ble hørt

Om de konkluderer med at noen skal straffes eller ikke er det uansett viktig at etterforskningen gir flere svar.

Svikter byen

Sysselmannen, lokalstyre og sykehuset i Longyearbyen har ikke vært informert under prosessen. Dette er sterkt beklagelig. Den 14. november samles direktørene i de regionale helseforetakene for å beslutte fremtidig ambulansefly-struktur.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!