Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Base Longyear

FOTO: Christian Nicolai Bjørke

Base Longyear

Det er selvsagt et eksempel på at det har vært nødvendig med to likeverdige SAR-maskiner på Svalbard, men det gir også en forsmak på hva som kan være i vente.

Tekst:

Publisert:

Søndag fikk vi nok et eksempel på behovet for god beredskap i Barentshavet. En hjertepasient ombord på en båt, omlag 70 nautiske mil øst for Bjørnøya, måtte ha umiddelbar hjelp, og det ene av Sysselmannens to redningshelikoptre som er stasjonert i Longyearbyen, ble sendt avgårde med helsepersonell. Normal prosedyre i saker med pasienttransport er at pasienten tas med tilbake til Longyearbyen, for så eventuelt å bli hentet av et ambulansefly og tatt med til Universitetssykehuset i Nord-Norge i Tromsø. Vel fremme ved fartøyet fastslo legen at det ikke var tid til en slik omvei, og helikopteret måtte selv ta turen til Tromsø. Turen er på 1.200 kilometer og hadde vært umulig uten drivstoffdepotet på Bjørnøya. Dette er høyst uvanlig, men alt tyder på at oppgavene i nord kommer til å bli flere i framtida.

Havområdet vi kaller Barentshavet er omlag 1,4 millioner kvadratkilometer stort, omtrent fire ganger størrelsen av Norge. Det er i utgangspunktet en stor oppgave å sørge for beredskapen i et så stort område, og oppgaven blir større framover. Når viktige fiskeslag trekker lenger nord på grunn av endringer i klima og havtemperaturer, følger også fartøyene med. Den øvrige skipstrafikken øker også fordi den nordlige delen av jordkula blir mer tilgjengelig som ferdselsåre. Selv om økningen i skipstrafikken gjennom Nordøstpassasjen så langt har vært moderat, er den like fullt et bidrag. Og oljenæringen nærmer seg nå den fysiske grensa for det som kalles Barentshavet Sør. Nå skal Statoil igang med sin nordligste letebrønn noensinne. Fra før er det gjort lovende funn ved det som kalles Hoop-området, og blir det klaff her i ett eller to tilfeller til, kommer presset for å få slippe til enda lenger nord til å øke ytterligere. Summen er altså at en allerede krevende oppgave blir enda større.

Ambulanseoppdraget søndag skjedde langt til havs, 330-skvadronen hadde ikke mulighet til å stille, og tid og avstand gjorde det ikke tilrådelig å vente. Det er selvsagt et eksempel på at det har vært nødvendig med to likeverdige SAR-maskiner på Svalbard, men det gir også en forsmak på hva som kan være i vente. Det forteller også at ønsket om å ha en større rolle i den framtidige arktiske beredskapen ikke er tatt ut av luften, men ut fra høyst reelle behov. I en melding søndag understreket Hovedredningssentralen at det aktuelle oppdraget ikke hadde latt seg gjøre uten et depot på Bjørnøya. Det har fra før vært et ønske om en base her, men det sitter i beste fall langt inne. Antakelig ligger det nærmere med en utbygd base sammen med et øvingssenter på Spitsbergen. Det er samtidig verdt å merke seg at den nye helikopterhangaren på Svalbard lufthavn Longyear faktisk er bygget med tanke på å romme de største helikoptrene. AgustaWestland AW 101, som tar over når Sea King-maskinene pensjoneres.

Tanken har kanskje ikke vært så langt unna. Det er i hvert fall fornuftig.

Nøkkelord

Siste nytt i Leder

Bjørnen sover Ikke

I ettertid må vi være veldig glad for at isbjørnbinna og de to ungene møtte på en erfaren bjørnekjenner som selv ordnet opp og jaget bjørnene ut av boligområdet.

Sunt med mer konkurranse

«En konkurrerende matbutikk vil være positivt for forbrukerne»

Nytt år, store endringer

«La oss håpe det nye året vil gi mest av det gode».

En julehøytid til ettertanke

Ta vare på samholdet, vær der for hverandre, se hverandre og gi hverandre klemmer, akkurat som i fjor.

Sikring krever tid og penger

Storsamfunnet må nå trå til og sørge for samfunnssikkerhet og trygghet for byens befolkning.

Viktig å minnes  i fellesskap

Også tragedier er en viktig del av vår historie

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!