Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Bærekraft i praksis

 

Bærekraft i praksis

En tydeligere indikasjon på at ryddecruise kan ha noe for seg, er det vanskelig å finne.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
04.02.2014 kl 16:30

Vi har lenge visst at plastavfall utgjør et miljøproblem. Ikke er det hyggelig å finne tilgrisede strender, og plast har som kjent en lang nedbrytningstid. Det siste året har problemet fått en ny dimensjon for mange av oss. Forskerne er ikke det minste overrasket, men for egen del er et en alvorlig tankevekker at 90 prosent av sjøfuglene som ble avlivet og obdusert ved Svalbard, hadde magen full av plast. – I og med at vi så det vi så, og at plastproblemet ikke er håndtert, så ventet vi det, fortalte Geir Wing Gabrielsen. Forskeren ved Norsk Polarinstitutt har vært involvert i en liknende prosjekt på 1980-tallet, hvor de undersøkte hva sjøfuglene hadde spist, og har derfor sammenlikningsgrunnlag. Konklusjonen hans er at det har vært en stor utvikling.

Plast er ikke bare et forurensningsproblem, det er også et problem for dyrehelse. Ifølge forskerne ser vi aldri mesteparten av plasten som dumpes. I Stillehavet dør albatross med magen full av plast, i tillegg er det rapportert om hval og flere andre marine arter med plast i magesekken. Sett i en slik sammenheng blir årlige ryddetokt som smuler å regne. Likevel: I tillegg til selve formålet med å rydde strendene på Svalbard, har det en pedagogisk effekt. På slutten av fjoråret kom resultatene fra sesongens ryddetokt. Fasiten ble 155 kukikkmeter med søppel. Til sammenlikning er et gjennomsnittlig lastebillass på omtrent ni kubikkmeter masse. Det er med andre ord store mengder som driver inn.

Den store ryddejobben er det verdenssamfunnet som må ta i fellesskap, men det hjelper godt på å starte i sin egen bakhage. Nå har cruiseorganisasjonen Association of Arctic Expedition Cruise Operators (Aeco) og krefter hos Sysselmannen begynt å vurdere ryddecruise. Ideen kommer fra reiselivsrådgiveren hos Sysselmannen etter et foredrag med nettopp Geir Wing Gabrielsen. Og den er enkel, men effektiv, for ryddejobben betyr tilgang på fantastisk natur på steder de fleste ikke har tilgang til. Nå ser partene på mulige løsninger for såkalte Clean Up Svalbard-cruise med ekspedisjonsbåter. Sannsynligvis er det et nytt marked som er i ferd med å dukke opp. Og det passer godt inn i miljømålene for Svalbard og arbeidet med å gjøre reiselivet fortjent til å smykke seg med det offisielle merket som bærekraftig reiselivsmål.

Under auksjonen i forkant av TV-aksjonen ser vi hvert år eksempler på hvor attraktivt det faktisk er å komme ut. Prisen har blitt høyere for hvert eneste år, og vinneren av tilslaget er helt klar på at det er verdt det. Dette er selvsagt spesielt siden toktet med Sysselmannens fartøy går rundt store deler av Svalbard. Den heldige får utvilsomt en opplevelse for livet. Det er også stor interesse for å være med på de årlige ryddetoktene, noe som burde være markedsundersøkelse god nok. En tydeligere indikasjon på at ryddecruise kan ha noe for seg, er det vanskelig å finne. Derfor er oppfordringen til partene at de må stå på. Det er lett å føle seg maktesløs over global forsøpling, men det er samtidig god indremedisin å få lov til å gjøre en innsats, om den er aldri så liten i den store sammenhengen.

Siste nytt i Leder

Viktig arena

Debatten må være basert på riktig fakta.

Erfaringsoverføring er viktig

Åremål kan være formålstjenlig i noen få maktposisjoner, men i hovedsak bør den avskaffes.

Må sikre lokal beredskap

Ukens lederartikkel i Svalbardposten.

Sekken full

Meldingen som legges fram bør være mer konkret på hva staten faktisk vil og kan bidra med.

Svalbardmelding på dagsorden

– Nå er det viktig at innbyggerne engasjerer seg

Folk og isbjørn

Sysselmannen må sørge for tiltak som gjør at konfliktnivået mellom isbjørn og mennesker blir lavest mulig.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!