Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

 

"Alle" leser Posten

Så har vi også verdens beste publikum.

Tekst:

Publisert:

Åtte av ti over 18 år på Svalbard leser Svalbardposten på papir og som e-avis ukentlig. Sju av ti er én eller flere ganger i uka inne på svalbardposten.no for å oppdatere seg på nettsiden. Mange av disse er dobbeltlesere, men jeg tar neppe munnen for full når jeg konkluderer med at nesten 90 prosent av de over 18 år på Svalbard ukentlig leser verdens nordligste avis . Det er rett og slett formidabelt og langt over normalen i norsk avisflora, og en dekningsgrad mange nok kunne drømme om. Så har vi også verdens beste publikum, både på Svalbard, på fastlandet og ellers ute i verden.

I en undersøkelse som Norfakta gjennomførte på Svalbard i oktober, går det fram at det med små variasjoner, er en jevn fordeling mellom alle aldersgruppene. Det er heller ingen selvfølge i dagens medieunivers, hvor de yngre faller fra. Selv med en feilmargin på 8 prosent er dette langt over medievirkeligheten i Skandinavia. Det totale antallet lesere er vanskelig å fastslå siden vi har en stor andel av våre abonnenter på fastlandet, men et i moderat regnestykke er et snitt på 7.500 faste, ukentlige lesere på papir og som e-avis et sobert anslag. I tillegg kommer trafikken fra gratissaker som deles i sosiale medier.

Resultatene fra leserundersøkelsen forteller to ting: For det første at avisen er viktig for å holde seg orientert om det som skjer i lokalsamfunnet. Avisen skriver om livet og problemstillinger i Høy-Arktis fra Høy-Arktis. Vi forsøker å levere kvalitetsjournalistikk, bestreber oss på å være limet i samfunnet, og er den eneste som fortløpende rapporterer fra og rundt verdens nordligste, permanente samfunn. For det andre er dette det reklamemediet som har størst treffsikkerhet og gjennomslagskraft på Svalbard. Annonsene i avisen leses med lupe og brukes til planleggingen av aktiviteter, enten det er i butikken, på puben eller i kulturhuset.

De siste ukene har vi sammen med Landslaget for lokalaviser fortalt om papiravisen som annonsemedium. Vår påstand er at annonsene blir lest, og sannsynligvis i større grad i denne avisen. Konklusjonen etter leserunderøkselsen er også at Svalbardposten er en viktig kilde for folk på Svalbard. Kanskje den viktigste. Det er her du treffer kjente, det er her du treffer kundene, det er her du får oversikten.

Nøkkelord

Siste nytt i Leder

Jubilerer med storfeiring

Sykehuset har både før og nå stor betydning for de som bor eller besøker byen. Det betyr trygghet for egen og andres helse.

Ut av dvalen

Det er få eller ingen små lokalsamfunn på størrelse med denne byen som kan vise til en slik lang liste med kultur- og sportsarrangement gjennom året.

Må ta lærdom

De to timene ute på havet i en båt som tok inn vann opplevdes som veldig dramatisk for de som var med, dette skulle aldri ha skjedd.

 
Kina ser mot Svalbard

Kinas posisjonering i nordområdene og Arktis er en utvikling som Norge bør følge våkent med på og ivareta sine interesser.

Bjørnen sover Ikke

I ettertid må vi være veldig glad for at isbjørnbinna og de to ungene møtte på en erfaren bjørnekjenner som selv ordnet opp og jaget bjørnene ut av boligområdet.

Sunt med mer konkurranse

«En konkurrerende matbutikk vil være positivt for forbrukerne»

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!