Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Tok med seg gammelmuseet i utstillingen

Olav Christopher Jenssen (hvit skjorte) tok med seg arbeidsbordet han fikk bygget i det gamle museet inn i utstillingen. FOTO: Line Nagell Ylvisåker

Tok med seg gammelmuseet i utstillingen

Olav Christopher Jenssen følte seg som en arabisk prins i Longyearbyen. I haremet tok han inn Svalbard Museums gamle dyr.

Tekst:

Publisert:

Forrige lørdag kveld åpnet dørene inn til Olav Christophers utstilling The Expedition i Kunsthall Svalbard. Kunstnere stiller ut verker han har laget i Longyearbyen.

– Det har vært et veldig sjenerøst residensopphold. Jeg har følt meg som en arabisk prins. Jeg har fått alt jeg kunne trenge som kunstner i Arktis, sier Jenssen.

Han legger til at det mest interessante med oppholdet har vært møtet med folkene i Longyearbyen. Velkomsten, nysgjerrigheten og hjelpsomheten.

– Og så har det vært gøy å være så nært koblet til museet. Det gjorde mye mulig på kort tid, sier han.

På oppdagelsesreise
Jenssen fikk sette opp arbeidsbord i det gamle museet på Skjæringa.

– Vi trodde det var et for dårlig lokale å tilby som atelier, men så gikk han på oppdagelsesreise i magasinet vårt der, sier museumsdirektør Tora Hultgreen.

Kunstneren selv forteller at han ikke visste hva som fantes i lokalet da han kom.

– Så åpnet jeg dørene og fant isbjørnen og fuglene, og synes det var hyggelig å ta dem inn, sier han.

Arbeidsrommet tok han med seg inn i utstillingslokalene.

– Det er helt autentisk. Jeg ville vise hva jeg har gjort her. Det er et ikkespekulativt bilde av et opphold, sier Jenssen.

Han forteller at det skjedde noe under oppholdet som gjorde at arbeidene hans har fått en annen pregning enn før.

– Det vil de som kjenner mitt øvrige arbeid se. Oppholdet her gjorde det til det, sier han.

– Aktuelt tema
Utstillingen består av malerier på 50 aluminiumsplater fra to ekspedisjonskasser, i tillegg til 42 akvareller. Akvarellene er plukket ut blant over 200 Jenssen malte i en naust i Sjøområdet, hvor han også arbeidet.

Utstillingen har fått navnet The Expedition.

– Det er et slags nostalgisk, men likevel aktuelt tema. Hva ekspedisjonen er, er ikke bestemt men det kan være noe vi er med på alle sammen, sier kunstneren.

Jenssen var på Svalbard i to perioder, en uke i fjor og en måned nå i vår.

– På det andre oppholdet var jeg på flere turer, og fikk oppleve naturen. Jeg var på Vindodden, til Fredheim og med Sysselmannen på helikoptertur. Det har vært et veldig fint og rikt opphold. Det som gjorde mest inntrykk var menneskene jeg har møtt og livet jeg har fått ta del i. Det styrker ønsket og viljen jeg har til å vise fram det jeg har gjort mens jeg har vært her, sier Jensen.

Fikk hvalolje
En av de som er på utstillingsåpning er konservator Sander Solnes ved Svalbard Museum. I fjor hadde han og kollega Per Kyrre Reymert et prosjekt hvor barn fikk være med å koke hvalspekk til olje.

– Jenssen fikk et glass med olje som han kunne bruke til prosjektene sine, sier Solnes.

Kunstneren forteller at han ikke har brukt oljen i utstillingen i Kunsthall Svalbard.

– Jeg holder på med et prosjekt der hvaloljen er tema. Den er veldig edel og fin, og jeg har gjort eksperimenter med den. Jeg tror det sjelden er brukt, sier han.

Prosjektet skal stilles ut i Bodø i September.

Olav Christopher Jenssen er den første som har hatt kunstneropphold i Longyearbyen gjennom Kunsthall Svalbard. Oppholdet skal bli en bok som publiseres av Nordnorsk Kunstmuseum.

Utstillingen er foreløpig ikke til salgs, men en del av kunstnerens egne arbeider.

Utstillingen har samme åpningstid som Svalbard Museum hvor Kunsthall Svalbard leier lokaler. Den står til 25. september.

Nøkkelord

Se bildet større

Jérémie Michael McGowan i Nordnorsk Kunstmuseum åpnet utstillingen. Han var på Svalbard for tredje gang siden han startet i jobben som direktør i mars. FOTO: Line Nagell Ylvisåker

Siste nytt i Kultur

Krigshelten skal ikke glemmes

Kaptein Trond Vigtel ofret sitt liv for Svalbards frihet, og lokalbefolkningen ønsket at hans grav ble i Longyearbyen.

Tok livet av jernkua

Stein-Arve Sørensen gjorde Longyearbyen avhengig av fersk melk og Polarjazz.

Lyden av Polarjazz

Jørgen Stene har sørget for Polarjazz-lyden siden den første akkorden ble slått i 1998.

 
Begeistret de unge

Arif & Unge Ferrari fikk nær og god kontakt med Longyearbyens ungdommer.

Svalbard i sort-hvitt

Fotograf Roy Mangersnes åpnet utstillingen etter ett år på fotosafari.

– God underholdning

De helt store konspirasjonene slippes løs i den nye Kings Bay-filmen.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!