Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Pilot på bakkeplan

George Ternovsky er en av flere, ivrige modellfly-entusiaster i Longyearbyen. FOTO: Anders Fjellestad

Pilot på bakkeplan

George Ternovsky hadde en stor drøm om å bli jagerflypilot, men den sovjetiske hæren ville det annerledes.

Tekst:

Publisert:

Et stort, rødt modellfly seiler over sletta like nedenfor Vei 238. I den vårtrøtte, porøse snøen står George Ternovsky (45) og fører det radiostyrte flyet via en håndkontroll. Den røde doningen fyker rett til værs, tar en salto og skjærer deretter sidelengs gjennom lufta høyt der oppe.

– Hvor mange fly jeg har? Jeg er redd kona mi dreper meg om hun fikk vite det, ler Ternovsky og legger humrende til at han har «rundt» fire modellfly.

Ukraineren er en av flere lokale modellfly-entusiaster som utgjør Longyearbyen modellflyklubb. Om vinteren kan en se dem stå på sletta, og om sommeren passende nok ved den gamle flystripa i Adventdalen.

– Dette er min hobby. Da jeg var liten gutt hadde jeg en drøm om å bli pilot i den sovjetiske hæren. Men de medisinske opptakskravene var så strenge at jeg ikke kom inn, forteller Ternovsky, som jobber i kabel-tv-selskapet MTG Svalbard.

Dermed la han pilotkarrieren på hylla, og kompenserte for drømmen med å lage modellfly. På landsbygda i Ukraina var det ikke lett å få tak i radiosendere, så han måtte i stedet lage landfaste modellfly. Etter Sovjets kollaps, dro han i 1996 til Barentsburg for å jobbe. Siden flyttet han til Longyearbyen, og underveis glemte han hobbyen sin. Det endret seg i 2009, da han traff igjen en gammel kompis på internett.

– Jeg så et bilde av ham med et modellfly, og fikk masse råd av ham om hvordan jeg skulle gå fram, og hvor jeg skulle få tak i deler, sier Ternovsky.

Dermed var entusiasmen for modellfly tilbake.

– De fleste flyene er ganske enkle å sette sammen. Dette flyet her koster vel til sammen 2.500 kroner, sier Ternovsky og peker på det røde flyet som nå er trygt tilbake på bakken.

Flyet kan nå en hastighet på 50 kilometer i timen og kan holde seg i lufta i 7-8 minutter sammenhengende. Og mørketid er ikke noe problem, flyet er nemlig utstyrt med lys.

– I mørketida står jeg av og til ved skolen, og folk kaller det for «juleflyet», humrer 45-åringen.

– Har du krasjet noen ganger?

– Ja visst, flere ganger. Særlig i starten, da krasjet jeg flyet hele tida. Nå går det langt bedre. Sikkerhet er viktig, vet du, ler Ternovsky.

Siste nytt i Baksiden

Årets solstråle

Ønsker sola velkommen tilbake.

Juridisk doktor i arktisk biologi

Bare det å gå i butikken er et eventyr, innrømmer den eneste Unis-studenten med doktorgrad i jus.

Hot jobb og kalde turer

Isbjørnene passerte tett på, men Alexander Hovland er mest opptatt av Dama, polarhundene og Svalbards hotteste utested.

 
Mekke-Frode

– Klart jeg kan, kunne vært slagordet til Ny-Ålesunds viktigste mann.

Sjefspoteten

Brita Gundersen er ny sjef på Basecamp.

Isbjørnars far

Leken med streken.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!