Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Fra Coca-Cola til midnattssola

Merkenavn: Knut Harald Holst-Hansen skal bygge videre på merkenavnet til Spitsbergen Travel. FOTO: Eirik Gyllensten

Fra Coca-Cola til midnattssola

Med bakgrunn fra Forsvarets spesialstyrker og markedsføring i Coca-Cola Norge skal Knut Harald Holst-Hansen (54) kjempe om turistene.

Fra kontoret sitt i første etasje ser Spitsbergen Travels nye administrerende direktør utover Adventfjorden og over til Hiorthfjellet. Han har på seg en lys genser med skjortekragene pent brettet over halsen. Selv om han unnskylder rotet på pulten, er det overraskende ryddig til å være nyinnredet.

– Jeg er opptatt av faget ledelse, og vil nok kalle meg selv en typisk helhetstenker, sier oslogutten, som har arbeidet innen ledelse og administrasjon i en rekke ulike bedrifter.

De siste seks årene har han jobbet som konsulent innen ledelse og drift, og har tatt på seg ulike oppdrag i inn- og utland. Tidligere har han altså vært salgs- og markedsdirektør for Coca-Cola Norge, så han er ikke akkurat ukjent med å bygge merkevarenavn. Nå er det lederjobben i Svalbards største reiselivsbedrift som står for tur.

– Jeg valgte Svalbard av flere grunner. Jobben i seg selv var veldig spennende, og Svalbard er et eksotisk reisemål. Det kanskje mest avgjørende var at Spitsbergen Travel eies av Hurtigruta AS, og de har mange tanker og ideer om videreutvikling av både det vi driver med og det de driver med, samt et tettere samarbeid oss imellom.

Knut Harald er imponert over den store utviklingen Longyearbyen har hatt siden sist han var her.

– Det overrasker meg hvor bra utviklet byen er blitt med alle tilbudene og infrastrukturen. Det er femten år siden jeg var her sist, og da fantes det knapt biler. Jeg blir også imponert av entusiasmen her. Svalbard er en artig plass med masse muligheter.

Han har vært i den nye jobben i to uker, og bruker den første tiden på å lære seg menneskene, systemene og hvordan Longyearbyen fungerer som lokalsamfunn. Spitsbergen Travel har en visjon om å fortsette å ha den ledende posisjonen innen reiseliv på Svalbard, og Knut Harald er ikke tvil om at næringen vil fortsette å vokse.

– Det som er mest spennende er hvordan det går med industrivirksomheten. Utdanning, forskning og turisme vil garantert vokse uansett.

Han er veldig fornøyd med de to første ukene på Svalbard og gleder seg til fortsettelsen.

– Longyearbyen er en stor, liten by, sier han og legger vekt på stor.

Siste nytt i Baksiden

Lærte norsk og ble guide

Russiske Iakov Lebedev (31) jobbet en sommer som guide i Pyramiden for tre år siden. Da han kom hjem til Russland bestemte han seg for å lære norsk. Tanken var å returnere til Svalbard.

Småbarnsmor med glimt i øyet

Kanskje var det utferdstrangen som fikk Ane Hammervoll Bjørsvik (40) til å flytte til Svalbard? Etter åtte år i Longyearbyen har hun ingen planer om å flytte til fastlandet.

Basillen som ikke slapp

Stig Pedersen klarte ikke glemme Svalbard.

Stadig sulten på mer

Ulrika Sjöö Frantzen har gjort mye, og skal gjøre mer.

Tilbake på gamle trakter

Birger-Johan Lund ble født på Svalbard den 21. august 1936. Forrige helg var han tilbake for å feire 80-årsdagen.

– Ei ordentlig skoledame

Siv Tove Sødal (49) er lidenskapelig opptatt av utdanning. Det lover godt, når hun nå går inn i stillingen som rektor ved Longyearbyen skole.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!