Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Fra Coca-Cola til midnattssola

Merkenavn: Knut Harald Holst-Hansen skal bygge videre på merkenavnet til Spitsbergen Travel. FOTO: Eirik Gyllensten

Fra Coca-Cola til midnattssola

Med bakgrunn fra Forsvarets spesialstyrker og markedsføring i Coca-Cola Norge skal Knut Harald Holst-Hansen (54) kjempe om turistene.

Tekst:

Publisert:

Fra kontoret sitt i første etasje ser Spitsbergen Travels nye administrerende direktør utover Adventfjorden og over til Hiorthfjellet. Han har på seg en lys genser med skjortekragene pent brettet over halsen. Selv om han unnskylder rotet på pulten, er det overraskende ryddig til å være nyinnredet.

– Jeg er opptatt av faget ledelse, og vil nok kalle meg selv en typisk helhetstenker, sier oslogutten, som har arbeidet innen ledelse og administrasjon i en rekke ulike bedrifter.

De siste seks årene har han jobbet som konsulent innen ledelse og drift, og har tatt på seg ulike oppdrag i inn- og utland. Tidligere har han altså vært salgs- og markedsdirektør for Coca-Cola Norge, så han er ikke akkurat ukjent med å bygge merkevarenavn. Nå er det lederjobben i Svalbards største reiselivsbedrift som står for tur.

– Jeg valgte Svalbard av flere grunner. Jobben i seg selv var veldig spennende, og Svalbard er et eksotisk reisemål. Det kanskje mest avgjørende var at Spitsbergen Travel eies av Hurtigruta AS, og de har mange tanker og ideer om videreutvikling av både det vi driver med og det de driver med, samt et tettere samarbeid oss imellom.

Knut Harald er imponert over den store utviklingen Longyearbyen har hatt siden sist han var her.

– Det overrasker meg hvor bra utviklet byen er blitt med alle tilbudene og infrastrukturen. Det er femten år siden jeg var her sist, og da fantes det knapt biler. Jeg blir også imponert av entusiasmen her. Svalbard er en artig plass med masse muligheter.

Han har vært i den nye jobben i to uker, og bruker den første tiden på å lære seg menneskene, systemene og hvordan Longyearbyen fungerer som lokalsamfunn. Spitsbergen Travel har en visjon om å fortsette å ha den ledende posisjonen innen reiseliv på Svalbard, og Knut Harald er ikke tvil om at næringen vil fortsette å vokse.

– Det som er mest spennende er hvordan det går med industrivirksomheten. Utdanning, forskning og turisme vil garantert vokse uansett.

Han er veldig fornøyd med de to første ukene på Svalbard og gleder seg til fortsettelsen.

– Longyearbyen er en stor, liten by, sier han og legger vekt på stor.

Siste nytt i Baksiden

Peiser på

Flymekaniker Marcus Krogtoft (33) lærer seg noe nytt hvert år.

Hjerterdamen

Hilde Jørgensen (47) i Kings Bay er trolig den første du møter.

IT-sjiraffen

Gjør det morsomt i hverdagen med kostymer.

Kickboksing-ambassadøren

Serbiske Dragan Petrovic kom til Svalbard for under tre måneder siden og er allerede i gang med å starte verdens nordligste kickboksing-klubb.

I sine aller beste dager

Abhay Prakash fra India tar fag ved Unis og tror han nå lever de beste ukene i sitt liv.

Altmuligdamen Åsne

Hun sitter ikke bare på kontoret. I Ny-Ålesund må alle gjøre litt av hvert.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!