Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Ishavsforfarere

Roy-Hugo Øien (34) er født og oppvokst i Tromsø, og har i hele sitt liv kjent draget av kaldgufsen fra nord. FOTO: Birger Amundsen

Ishavsforfarere

Han har vel holdt stødig kurs hele veien, til tross for en del svinger ut i verden. Nå er Roy-Hugo Øien (34) klar for å navigere mellom fjellene på Nordenskiöld Land og Oscar II Land.

Tekst:

Publisert:

Han er fornøyd der han sitter. I ny flygerdress med gull i skulderklaffene og navnet i gull på venstre bryst. Det meste har falt på plass for ham. Roy-Hugo er klar til å føre familietradisjonen videre.

– Man vet aldri kor man havne når man tar utdannelse, men æ har alltid sett for meg Tromsø eller Svalbard, sier han.

Roy-Hugo Øien hører til i en velkjent ishavsfamilie fra Tromsø. Oldefaren var ishavsskipper Jens Julius Øien. I 1911 reddet han livet til den østerrikske greven Hugo von Kostersitz på Grønland. For det fikk han en klekkelig belønning, som han brukte til å bygge prakteiendommen «Kostersitz» i Tromsø. Han bygde også ishavsskuta «Polarbjørn» for pengene.

– Oldefaren min var ishavsskipper, bestefar Fritz Øien var på land og overvintret i årevis på Jan Mayen og Bjørnøya, mens æ e´ i lufta.

– Familien behersker alle elementer?

– Ja, det e´ ikkje den ting vi ikkje kan, svarer han og ler.

Og for riktig å holde fast i det polare, fikk han for ti år siden øye på ei jente i Tromsø med et spesielt drag over seg. Han visste vel ikke hva det var, ikke da, annet enn at han kjente vibrasjonen. Jenta var Ida Rørvik fra Longyearbyen. Hun hadde nokså nettopp ankommet storbyen. For fem år siden giftet de seg i Longyearbyen.

Det ironiske er at han nå bor i Longyearbyen, mens hun bor i Tromsø.

Roy-Hugo tok sin flygerutdannelse i Florida, og arbeidet deretter som instruktør.

– Det å kunne jobbe som instruktør etter utdannelsen e´ fordelen med å ta skolen i USA, fordi det å få timer i lufta er aller viktigst.

Tilbake i Norge begynte han i september på opplæring ved Lufttransports base i Tromsø, og var på plass ved basen i Longyearbyen ved årsskiftet. Etter måneder med trening og forberedelser, er han nå sjekket ut på Dornier 228-flyet og klar for å ta av.

– Ja, no e´ æ klar. Det betyr at æ får lov til å jobbe, og kan fly til Svea og Ny-Ålesund med passasjerer.

Roy-Hugo er styrmann, og må ha noen år i lufta før han kan forflytte seg fra høyre til venstre sete i cockpiten.

Han er stolt over familiens tilknytning til ishavet, og gjør oppmerksom på at faren hans, Hugo Øien, har samlet familiehistorien på nettet. Der har han ført trådene tilbake til Böhmen i Tyskland, til kong Andreas og prinsesse Anastasija i 1040.

Sjekk nettsidene til Øien-familien her.

Siste nytt i Baksiden

Peiser på

Flymekaniker Marcus Krogtoft (33) lærer seg noe nytt hvert år.

Hjerterdamen

Hilde Jørgensen (47) i Kings Bay er trolig den første du møter.

IT-sjiraffen

Gjør det morsomt i hverdagen med kostymer.

Kickboksing-ambassadøren

Serbiske Dragan Petrovic kom til Svalbard for under tre måneder siden og er allerede i gang med å starte verdens nordligste kickboksing-klubb.

I sine aller beste dager

Abhay Prakash fra India tar fag ved Unis og tror han nå lever de beste ukene i sitt liv.

Altmuligdamen Åsne

Hun sitter ikke bare på kontoret. I Ny-Ålesund må alle gjøre litt av hvert.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!