Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Han er skipper på «Snuten»

Skipper Kent Ole Solhaug har kystens beste utsikt. Fra styrhuset er han klar for nesten hva som helst av oppdrag. FOTO: Ole Magnus Rapp

Han er skipper på «Snuten»

– Ikke døm henne etter utseendet.

Tekst:

Publisert:

Han sitter 18 meter over vannet, har kystens flotteste utsikt og en båt som vekker oppsikt.

Det polarblåe fartøyets offisielle navn er «Polarsyssel», men ikke før hadde det vist seg i byen, før alle kalte henne «Snuten». Selvsagt på grunn av utseende.

Skipper Kent Ole Solhaug (48) er fra Lysøysundet på Trøndelagskysten, men svalbardianer så god som noen. De som husker tilbake noen år, minnes også fraktskipet «Green Frost». Her sto samme Solhaug til rors på uendelig mange turer fra Tromsø til Longyearbyen, litt Svea og litt t Ny-Ålesund.

Så ble det noen år i offshore, om bord på supplyskip i beredskap kloss inntil oljerigger. Stillesittende, ja, og kaptein Solhaug drømte seg nordover til lokalsamfunn, aktivitet og liv.

Her kommer Sysselmannens nye og prektige skute, blåmalt og høyreist inn i bildet. Ryktene gikk i supply-miljøet at et islandsk rederi hadde fått kontrakten, og de trengte lokalkjente folk, blant annet med de rette skipper-papirer.

– Jeg søkte og fikk jobben, og har siden hatt interessante dager her, sier Kent Ole Solhaug.

Han påpeker at mannskapet er godt og fleksibelt, og tar i et tak der det behøves.

– Svalbard er et sted jeg alltid har trivdes. Folk her er enestående; Imøtekommende og hjelpsomme. Det passer meg godt. Dessuten er naturen spesiell og variert, men samtidig krevende, sier han.

Skipper Solhaug og hans mannskap står fem uker på, og fem uker av. Er man på, er det beredskap døgnet rundt. Klare til å gå ut på alle typer oppdrag på kort varsel.

I ledige stunder er han en flittig bruker av skipets treningsrom, man ser ham også løpende rundt i byen. På frivakt hjemme blir det mer båtliv, men da i en mindre og mer privat skute.

– Nevn gjerne at jeg har en fantastisk forlovede som har holdt ut med meg i 27 år, smiler kapteinen.

Sammen med henne har han også to barn i ungdomsårene og hus.

Fra styrhuset høyt til værs har skipperen enorm utsikt i alle retninger. Her er også skjermer og elektronikk som varsler om alt mulig på det avanserte fartøyet.

«Polarsyssel» er et supplyfartøy, bygd for oljeindustrien, men ombygd for Sysselmannen.

– Det er varmekabler overalt, så vi skal ikke ise ned. Her er også oljevernutstyr som kan samle opp tonnevis av søl. Og vi har propeller og elektronikk som holder oss i ro nesten på centimeteren uansett vær.

Blant kremturene er strandryddingstoktet på sommeren, mener Solhaug.

– Vi har mange fine turer og oppdrag. Men det å oppsøke nye steder for å rydde skrot, er noe også vi her om bord setter stor pris på. Jo mer som fylles opp dekk av trålposer, presenninger og annet søppel, jo bedre.

– Men utseende. Ligner hun på en båt?

– Ikke døm henne etter utseende. Dette er et fantastisk anvendelig fartøy. Lett å manøvrere, stabil og moderne. Litt uvant å ikke se baugen fra styrhuset, men det venner man seg fort til,  svarer skipperen.

Nøkkelord

Siste nytt i Baksiden

Mekke-Frode

– Klart jeg kan, kunne vært slagordet til Ny-Ålesunds viktigste mann.

Sjefspoteten

Brita Gundersen er ny sjef på Basecamp.

Isbjørnars far

Leken med streken.

Platåbergmannen

Ser du et lys som beveger seg opp Platåberget etter jobb, er det sannsynligvis Anders Magne Lindseth (60). Ser du ingen lys, går han bare uten.

Kong Kyrre

Siden april har saks og barbermaskin ligget urørt. Kyrre Stræth Fledsberg skal vise datteren hvordan Harald Hårfagre så ut.

Peiser på

Flymekaniker Marcus Krogtoft (33) lærer seg noe nytt hvert år.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!